bloggportalen

14392

Bloggportalen

Här presenterar Ödeshögs församling något som händer i vår verksamhet. Det kan vara en betraktelse, en krönika, en berättelse eller ett reportage. Men i alla fall något som har anknytning till vår ort, vår församling och vår tro.

fredag 6 juli 2007

Gemenskap


Veckans ord: Gemenskapen

”Ty var två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem” Matt 18:20

Visst är det härligt när man känner att man har gemenskap med de människor man möter.
Ibland kan man få kontakt direkt med helt okända människor när man har gemensamma intressen.
T ex inom sporten, någon hobby m.m. Jag var en gång på en tågresa i ett fullsatt tåg i Indien. Det fanns inga sittplatser kvar utan jag och min man stod i gången mellan sätena och försökte räkna hur många som fanns i kupén. Det kunde vi inte riktigt uppskatta. Efter ett par stationer vände sig en man till mig och erbjöd mig sina pojkars sittplats. Pojkarna fick sitta i hans och knä och bredvid mig satt hans fru. Hon vände sig genast till mig och frågade på engelska om jag var kristen. Jag svarade ja och då sken hela hon upp. Det visade sig att alla i denna kupé var på hemväg från en katolsk pilgrimsresa. Alla började prata med oss och min man fick också en sittplats. Indier är ju vana att sitta trångt. Vilken stämning det blev i kupén. Det kunde inte bara av en slump att vi kom i denna kupé i detta överfulla tåg. Vi kände att här hade vi Jesus mitt ibland oss tillsammans med helt okända människor.

Margareta Sandegård


Inga kommentarer: