bloggportalen

14392

Bloggportalen

Här presenterar Ödeshögs församling något som händer i vår verksamhet. Det kan vara en betraktelse, en krönika, en berättelse eller ett reportage. Men i alla fall något som har anknytning till vår ort, vår församling och vår tro.

fredag 13 juli 2007

Omtanke

Veckans ord 13 juli 2007: OMTANKE

Omtanke tycker jag är ett viktigt, positivt och tänkvärt ord för oss. För det handlar både om att vi tar hänsyn till varandra och är rädda om varandra på ett kärleksfullt sätt, men också att vi har respekt för vår medmänniska genom att försöka sätta oss in i saken utifrån hennes omständigheter och utgångspunkter. Oftast tänker vi och drar våra slutsatser utifrån vårt eget sätt att se. Och sen stannar vi med det, ja, fastnar vi i det. Med slutsatsen: Jag har rätt och du har fel.
Men omtanken kräver av mig att jag försöker liksom tänka runt och försöka sätta mig in i hur min motpart ser på saken. Det kräver både fantasi och inlevelseförmåga. Och mod och beredskap att tänka om och ompröva saker och ting.

Att ha omtanke om sina medmänniskor är naturligtvis i första hand en viktig del i den kristna kärleken. Att positivt visa att man bryr sig om någon genom en beredskap att dela både glädje och bekymmer och på något sätt visa det, så att den andre förstår att det finns någon som bryr sig. ”Ett vänligt ord kan göra under, det läker hjärtats djupa sår” som det står i psalmen 98 i vår psalmbok.

Men i ordet omtanke kan också ligga den trygghet vi kan få känna i att vara inneslutna i Guds omtanke. Då tänker jag på Guds omsorg om oss, som tar sig uttryck i allt det goda som jag får uppleva och ta emot i mitt liv. Det är inte en slump att det är som det är. Någon har tänkt det för mig. Någon har tänkt ut det och tänkt det till mitt bästa. Och det är en personlig omtanke från min himmelske Fader, min Skapare och Livgivare.
I vår tid är det ju tyvärr många som tänker annorlunda om detta, eller rättare sagt inte tänker alls på livets innersida utan tar dagen som den kommer. Där skulle jag också vilja önska en form av om-tanke. En förnyelse av invanda tänkesätt, som också ger utrymme för det gudomliga i tillvaron, en om-tanke om livets mening och mål och en ny öppenhet för det underbara budskapet om Guds levande kärlek till var och en av oss.

Med varm hälsning!
Torgny Lundqvist
Sommarvikarierande präst.

Inga kommentarer: